"המדריכות מדברות איתי בגובה העיניים, רואות אותי ואוהבות אותי. אני חושבת שזה סוד ההצלחה שלי ושלהן כאן בהוסטל"
ק. בת 16
סרט המתנדבים של הוסטל בית רות
הסרט הוצג באירוע המחווה במחסן 2 בנמל יפו
סרט המתנדבים מציג קבוצת אנשים שהיו שותפים בפעילות בבית רות בראשון לציון
אלון שטיינפלד, פרסומאי
מיכל זילברשטיין- עו"ד
שרונה עטייה- מורה לאנגלית בחינוך המיוחד
אסף שרעף- עו"ד
יעל בהט, מורה
מיקי קורן, לשעבר מפקחת בכירה על מרכזים קהילתיים
מירי רמות, עובדת סוציאלית
סיגל זמיר, קוסמטיקאית רפואית
שושי תנא, מנהלתנית בבנק ישראל.
מיכל אוגולניק, מנהלת קשרי חוץ , יו"ר הוועד המנהל בבית רות
חווה נדל, תומכת רפואה ורווחה, מורה בגמלאות
בינואר 2015 עברו נערות הוסטל בית רות לכפר בעפולה והן גרות עכשיו בבית השלישי בכפר
שהוכן ועוצב עבורן.
ההוסטל הוקם בראשון לציון בשנת 2006, שלב ראשון להקמת מערך פתרונות לנערות .
בהוסטל גרו ולמדו נערות אשר אינן יכולות לגור עם הוריהן. את ההוסטל ניהלה מיטל
רימוך תחת נהולה המיקצועי של רונית לב ארי, לשעבר יועצת רוה"מ למעמד האישה.
ההוסטל אוייש ע"י צוות מקצועי 24 שעות ביממה מערכת הלימודים התקיימה בתוך
הבית העניק סביבה ביתית חמה ובטוחה ואיפשר צמיחה והתפתחות לבנות השוהות בו.
הוסטל "בית רות" הוא בית חם לנערות בסיכון. הנערות הגרות בבית רות בנות הינן 14-18,
והבית מתנהל כמו משפחה גדולה של אחיות. בבית הרבה חום ואהבה בשילוב גבולות
וחוקים מאוד ברורים.
בצוות עובדת סוציאלית מנוסה, רכזת ואם בית הממונה על ההתנהלות היום יומית בבית
וצוות מדריכות חינוכיות הנמצאות עם הנערות עשרים וארבע שעות ביממה 365 ימים בשנה.
למרות שהצוות הוא נשי מתוך תפיסה מקצועית יש דמויות גבריות המעורבות בחיי הבית
בינהם שף מבוגר המשמש דמות של סבא, מדריכי עמותת "אתגרים" המקיימים פעילות
ימית במרינה של תל אביב ומערך מתנדבים המקיימים פעילויות שבועיות קבועות כגון
כדורסל ולימודי מחשב ופעיליות מזדמנות מגוונות. חשוב מאוד שהבנות תכרנה גברים
שאינם פוגעים ואינם מנצלים אך אלה לא לנים איתן בבית ומאפשרים מרחב נשי המאפשר לנערות להירגע ולנוח ממתחים ודילמות הקשורים ליחסים שלהן עם בני המין השני. המרחב הנשי מהווה "חממה" לטיפוח וחיזוק הנערות לקראת צאתן לחיים עצמאיים.
על פי בקשת רשות חסות הנוער, הוקם בית ספר בתוך הבית. הלימודים בו מתקיימים לפי תוכנית הילה של משרד החינוך. רוב הנערות לומדות בתוך הבית בתכנית הילה מטעם משרד החינוך, תוכנית למען בני נוער שאינם מסוגלים להשתלב במערכת הרגילה . הלימוד הוא לימוד פרטני ע"י מורות וצוות מתנדבים המלמד את הנערות. השגי הלימודים שלהן מרשימים ומוכיחים שבתמיכה ראויה ניתן להצילן מהמעגל האכזרי אליו נקלעו על לא עוול בכפן.
מטרתנו היא שהנערות תרכושנה השכלה ומקצוע ובעיקר כלים להבחין בין טוב לרע. האלטרנטיבות שלהן, באם לא נצליח במשימה, הן במיקרה הטוב להתחתן בגיל צעיר מידי, להפוך לנשים מוכות ולגדל דור נוסף של ילדים בסיכון ובמקרה הרע לעסוק בזנות ולהשתמש בסמים...
ראייה לעתיד- לקראת סיום
-
שילוב של עבודה עם לימודים מהווה חלק משמעותי מההכנה לקראת היציאה לעצמאות.
-
הנערות שיוצאות לעבוד (בית קפה במכללה למנהל ומעון נעמת) מחויבות לשתף את הרכזת בענייניהן התקציביים .
-
מתקיים קשר הדוק עם נציגת עלם (ענבר מהדרום) שמלווה את הנערה לשביעות רצוננו.
-
חלק גדול מהבוגרות מקפידות לשמור על קשר הדוק עם הבית כולל ביקורים לסופי שבוע.
-
בשיחה שנערכה על הנושא עם הנערות הן הדגשו את תחושת הביטחון שלהן המתבססת על העובדה שאכן צוות בית רות מקיים את ההבטחה להשאיר דלת פתוחה לכל בוגרת. מעבר לביקורים ממשיכות הבוגרות להתייעץ עם הצוות בדילמות שונות שמעסיקות אותן.
תכניות שעל פיהן פועל בית רות
1. תהליך קבלת נערות ייחודי לבית
הנערות מתקבלות על בסיס חומר כתוב הנשלח על ידי הגורם המפנה: דו"ח סוציאלי, אבחונים שונים ועל סמך שיחה מעמיקה עם עו"ס הנערה.
נקבעת וועדה בה לוקחים כל הנוגעים בדבר. הנערה מגיעה לוועדה עם הידיעה שהיא התקבלה למסגרת. בוועדה היא עורכת הכרות עם כללי הבית, על הלימודים המחייבים את כולן, טיפול ומטלות שונות. בנוסף לוועדה בה ניתן לנערה לברר פרטים שמעניינים אותה היא עורכת סיור בבית ומפגש הכרות עם הנערות.
היא מתבקשת לתת תשובה תוך ימים ספורים (נקבע מועד שעד אליו היא אמורה לתת תשובה) איזו החלטה קיבלה.
המהלך הנ"ל מאפשר: דיוק והתעמקות ביכולותיה של הנערה כפי שהן משתקפות מהעבר הרחוק והקרוב.
דגש על מה אני יכולה לעומת מה שאני רוצה.
התעלמות מוחלטת מהופעה חיצונית שאינה רלבנטית במסגרת שיקולי הקבלה. העברת אחריות לידיה של הנערה.
2.הבית פתוח 365 ימים בשנה
הנערות יוצאות לסירוגין על מנת לא להשאיר את אילו שאין להן פתרו ביתי לסופי שבוע ללא מענה.
3.לימודים בתוך הבית
על פי בקשת החסות הוקם בית ספר בתוך הבית, על פי תכנית הילה.
פעילות בית הספר מעלה אתגר מיוחד של תפירת "חליפה לפי מידה" גם בתחום הלימודים במקביל להיבט הטיפולי והחינוכי. יש שיתוף פעולה הדוק בין שלושת התחומים האלה, כאשר חלק מהנערות יוצאות מהכיתה לטיפול וחוזרות להמשך יום לימודים תוך התחשבות במצבה הנפשי. מתקיים דיבור שוטף והדוק בין המורה, המטפלת והרכזת על ההתנהלות מול ועם הנערה. הצורך הייחודי של כל נערה ונערה מעלה קשיים ביכולת של הבית לתת מענה אמיתי בסל השעות המוקצה על ידי משרד החינוך. יש השלמה תקציבית משמעותית על מנת לענות על הצרכים.
4.לימודי מוסיקה – הפקת ערבי זמר.
מיום הקמת הבית הוחלט שלימודי המוסיקה יניבו ערבי זמר. רב הנערות לוקחות חלק בערבי המוסיקה שמתקיימים אחת לחודשיים לערך. הנערות מגלות מוטיבציה גבוהה מאד ומשתפות פעולה ללא כל צורך בדרבון ודחיפה. לאחרונה התחלנו עם המורה למוסיקה פעילות שבועית שמתקיימת באולם מחוץ לבית תחת הכותרת "קול בתנועה" פעילות קבוצתית מופעלת על ידי המורה למוסיקה(שבעבר שמשה גם בתפקיד מדריכה).
5.פעילות עם עמותת אתגרים
המשך שיתוף פעולה עם עמותת אתגרים. השנה הפעילות תכלול 25 מפגשים שיתחלקו לשלושה נושאים מרכזיים.
פעילות ימית, פעילות אתגרית על היבשה (חבלים,אופניים וכו') ופעילות התנדבותית של הנערות עם ילדים ובני נוער שנולדו עם פגיעה מוחית קשה.
הנערות יוצאות עם סטודנטית. מתקיים קשר שותף בין רכז הפעילות ורכזת הבית.
הפעילות כוללת יציאה למחנה קיץ.
6.טיולים לידיעת הארץ במימון קרו עמיחי דואק למען נוער בסיכון
נערכו מספר טיולים לאורך השנה: יפו, נווה צדק, דרום תל אביב, עכו, לטרון כשהשיא היה טיול עם שהות במלון בירושלים במשך 3 ימים, שכללו ביקור בכנסת עם הדרכה ומפגש עם ח"כ אורלי לוי יו"ר פורום למען נוער בסיכון, בית המשפט העליון, הר הרצל, מוזיאון הרצל, מרכז מנחם בגין ושעת סיפור עם מספרת שנולדה בירושלים.
7.התנדבות בחוות חיות פגועות
מספר נערות יוצאות פעם בשבוע למספר שעות לפעילות התנדבותית בחוות חיות פצועות (סוסים,כלבים ועוד).
נערכו מספר מפגשים מקדימים עם האחראים על המקום. גובשו הציפיות ההדדיות. הנערות מתמידות ונתרמות מאד. המשוב מהמקום על מסירות הנערות מחמם לב.
8.שילוב סטודנטיות
-
המכללה למנהל, החוג למדעי ההתנהגות למידה התנסותית - זו השנה הרביעית שסטודנטיות מגיעות פעם בשבוע לארבע שעות ומסייעות בשעות אחר הצהריים והערב למדריכה.
-
בר אילן, החוג לקרימינולוגיה- זו השנה הראשונה שולבו גם כן בפעילות הנ"ל.
-
לסלי קולג'- חמש סטודנטיות לטיפול באמנויות חונכות חמש נערות.
-
מכללת רידמן, מחלקה לתזונה- פרויקט בן 4 מפגשים עם תכנים המותאמים לבית.(יורחב לעוד מעונות בשנה הבאה)
9.מתנדבות ומתנדבים וקשרי קהילה
-
מתנדבות בוגרות מעורבות בליווי אישי של מספר נערות – עזרה בלימודים ולמידת כישורי חיים.
-
מתנדבות עוזרות בבישול (ביום שהשף לא עובד) באמצע השבוע וביום שישי בשיתוף הנערות.
-
מתנדבות מלמדות לימודי העשרה לכל הקבוצה - ציור, אסטרונומיה, משחקי מתמטיקה.
-
של"צ- איש ביטוח שהיה מעורב בתאונת דרכים מסייע לנערות בלימודי מתמטיקה כמילוי חובתו לתת 120 שעות לתועלת הציבור.
-
סופר פארם- מאמצים את ההוסטל והנערות עובדות בסניף יפו בפרויקטים מיוחדים. בתמיכה צמודה של מנהלי הסניף
-
סניף מכבי נותן הדרכות לנערות בנושאים רפואיים
10.אירועים מיוחדים המתקיימים בבית:
-
ערכי זמר פעם בחודשיים שאליהם מוזמנים הבוגרים והמתנדבים.
-
מסיבת פורים עם כל האורחים הנ"ל
-
סדר "טרום פסח" שהפך למסורת, עם גמלאי וחברי ועד בנק לאומי, סניף תל אביב.
-
מימונה מסורתית.
-
אירוח גורמים מקצועיים בשיתוף הנערות.